zondag 27 juli 2014

Limoncello (citroenlikeur)


Ingrediƫnten



  • 5 biologische citroenen
  • 0,5 liter alcohol
  • 0,5 liter water
  • 400 gram suiker


Stap 1:


Gebruik een dunschiller om de schilletjes van 5 biologische citroenen te schillen. Doe ze in en weckpot en voeg een 0,5 liter alcohol toe. Nu minimaal een week wachten. En dan verder.




stap 1




Stap 2:


Breng 500 ml water aan de kook in een pan en voeg al roerende 400 g suiker toe. Laat dit afkoelen en voeg toe aan de alcohol en de citroenschillen.

Sommige recepten gaan ervan uit dat je de citroenschillen er uit zeeft voordat je het suikerwater toevoegt. Maar volgens andere bronnen zou het beter zijn om ze er later uit te halen. Ik liet ze er dus in. Hoe langer je het laat staan, hoe beter. Ik ga proberen het 2 weken vol te houden.

stap 2 voltooid




Stap 3:


Er zijn weer 2 weken voorbij. Tijd om verder te gaan.

na 2 weken ziet de limoncello er zo uit





Ik giet de limoncello eerst door een zeef om de citroenschillen te verwijderen.




Daarna giet ik de vloeistof door een trechter met een koffiefilter. Dat valt tegen. Het gaat allemaal heel traag. Maar ik zie dat de limoncello hierdoor veel helderder van wordt, dus het zal er wel bijhoren.

zeven van de limoncello, zo lukt het dus niet





Met dit tempo gaat het nog wel een uurtje duren voordat alles er doorheen is gelopen. Omdat ik merk dat dit dus echt niet gaat lukken, over op plan B.




Heb een stuk keukenpapier in een zeef gelegd en de hele handel er doorheen gegoten!

Daarna heb ik de limoncello koel weg gezet. Tot slot een klein glaasje geproefd. Dat is helemaal niet verkeerd!







glaasje limoncello met ijs





Na een week zie ik wat bezinksel in m'n fles. Het deze keer een opengeknipte koffiefilter in de zeef gelegd en de limoncello hier nog eens rustig doorheen gegoten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten